- מי אנחנו
-
פתרונות פיתוח
-
בניית אתרים
- מערכת CRM
- שירותי עיצוב ומיתוג
- מערכת ERP
-
- תיק עבודות
- התמחות
- תעריפים
- בלוג
- he
היום אנו שומעים יותר ויותר על בניית אתרים בקוד פתוח. אך לרוב הלקוחות לא לגמרי ברור מה ההבדל, ומה זה בעצם תורם להם. במאמר זה נתייחס לניהול אתרים על בסיס קוד פתוח ונציג את היתרונות והחסרונות.
קוד פתוח הוא מודל פיתוח מבוזר המאפשר לכל אחד לשנות ולשתף טכנולוגיה מכיוון שהמבנה שלו גלוי. המונח "קוד פתוח" בא לציין שתוכנה עומדת בקריטריונים מסוימים להפצה חופשית. כיום, המונח "שיטת קוד פתוח" מתייחס למערכת רחבה יותר של ערכים המבוססת על עקרונות של חילופי מידע חופשיים, יצירה מהירה של מודולים ודגמים ופיתוח שיתופי. בעצם המטרה היא שכל אחד יכול לתרום רעיונות חדשים ולשפר את הטכנולוגיה כך שתתפתח באופן אורגני.
קוד סגור נסמך על מערכת סגורה, בה מנהל האתר יכול להיכנס רק לממשק המשתמש ואינו יודע מה קוד המקור. קוד פתוח מאפשר למנהל האתר לצפות בקוד המקורי, דבר המאפשר לו ליצור שינויים במערכת כך שתתאים לדרישותיו בצורה המיטבית.
המערכת מאפשרת לבעל העסק או לאדם מטעמו העוסק בתחום טכנולוגי לשנות את הקוד בצורה עצמאית, ללא צורך לפנות לגורם שלישי שיעשה זאת. כמו כן, במידה שבוחרים לפתוח את הקוד ולא להשאיר אותו חסוי, אפשר לשנות דברים בקוד או להוסיף לו פונקציות נוספות בהתאם לדרישת הלקוח בקלות יחסית, שלא היו מתאפשרים אם הקוד היה נשאר סגור.
כאשר הקוד גלוי, אפשר לשנות אותו כך שיתאים ייעודית לבעל העסק המשתמש בו. למשל, אפשר למחוק חלקים מתוך הקוד שאולי חשובים עבור אתרים אחרים, אבל לא משמשים את בעל העסק הספציפי. כך, החלקים הללו נמחקים מהזיכרון של השרתים וגורמים לאתר לפעול בצורה מהירה יותר ולאפשר חווית משתמש נוחה.
עבודת פיתוח האתרים נעשית בדרך כלל בהתנדבות. מפתחים רבים בוחרים לשתף עם מפתחים שונים קודים שפיתחו, מתוך רצון אמיתי לקדם את הפלטפורמה מכיוון שהם תומכים ברעיון העמוד מאחוריה. בעקבות השיתוף, ניכר כי במרוצת הזמן נוצרה תחרות בין מפתחים וחברות שונות, מכיוון שכל אחד מעוניין לתרום בהבאת יכולות חדשות, שיפור יכולות קיימות, או תיקון בעיות בבאגים. כך, המערכות המבוססות על קוד פתוח הופכות למתקדמות יותר.
בכל הנוגע לתחום אבטחת המידע ברשת ישנן פעולות קבועות שנוהגות לחזור על עצמן: ראשית, מתגלות חולשות בתשתית כלשהי המנוצלות על ידי האקרים, בהמשך גורמים האחראים על התוכנה מפתחים, בודקים ומפיצים "טלאי אבטחה", שמטרתו לתקן את הפגיעה ולבסוף המפתחים מתקינים את טלאי האבטחה. המחשבה העומדת מאחורי פיתוח טלאי האבטחה היא לגרום לבעלי האתרים להבין כי עליהם לעדכן את תשתיות האתרים שלהם לעיתים תכופות, על מנת שלא לאפשר להאקרים מספיק זמן לאתר פרצות ולפרוץ לאתרים שלהם. מערכת בניית אתרים בקוד פתוח נסמכת על קהילה נרחבת של מפתחים, בה תפקיד כולם הוא למצוא חולשות קיימות לסגור אותן. ככל שיש יותר אנשים, כך הסיכוי לאתר בעיה מהיר יותר ויש יותר סיכוי למצוא פתרון בצורה מהירה ויעילה.
פלטפורמת בניית אתרים בקוד פתוח נסמכת על מערכת וקהילה שמטרתם לפעול לטובת הלקוח, ולא על אנשים ספציפיים או חברות שלעיתים יבחרו לנהל את האתר על סמך האינטרסים שלהם, שיקדמו דווקא אותם.
נוסף ליתרונות הרבים שהועלו, ישנם גם מספר חסרונות אותם נרצה לציין.
לעובדה כי הפלטפורמה תלויה בקהילה ולא בגורמים ספציפיים יש גם חיסרון מובהק. אין כתובת שאליה ניתן לפנות במידה שמתעוררת בעיה. במידה שיש לתקן תקלה או לעדכן פיצ'ר חדש יש לפעול בצורה עצמאית ואין משהו אחראי.
מכיוון שהמערכת מבוססת על קוד חשוף ולא סגור, גם האקרים או גורמים בעלי מטרות זדוניות יכולים להיחשף לקוד ולנצל את ההזדמנות להיכנס לתשתית האתר, למצוא את החולשות האפשריות ולפגוע באתר.
השימוש בקוד פתוח מאפשר להוסיף פיצ'רים שונים בקלות יחסית. ישנם מפתחים שעל מנת להקל, מפתחים את הפיצ'רים הללו כתוספת למוצרי הבסיס ולא בצורה נפרדת. התוספים הללו לרב משותפים עם הכלל וכשבעל האתר רוצה להתקין חלק מהתוספים הללו על תשתית האתר שלו, עליו להבחין אלו מהם באיכות גבוהה ואילו באיכות ירודה. כמו כן, הרבה פעמים קורה שהפיצ'רים מפותחים ברמה נמוכה יחסית ולא מספיק מתוחזקים.
מערכות הנסמכות על קוד פתוח התגלו כיעד פשוט לתקיפה מצד האקרים. שימוש במערכת עם קוד סגור אינו בטוח יותר בהכרח, אולם כן יותר מסובך למצוא בו את הנקודות הפגיעות מכיוון שהקוד לא חשוף. פגיעה באתר עם קוד סגור תהיה ככל הנראה מסובכת ויקרה יותר ולא תמיד תשתלם להאקר. קוד פתוח אמנם בעל יתרונות רבים, אולם פשוט יותר לפרוץ אליו ויש לקחת זאת בחשבון.
בניית אתרים בקוד פתוח זהו תהליך שיש בו גם יתרונות וגם מורכבויות ובעיות. כדאי ללמוד את כולם ולבחור בהתאם אם לעשות שימוש בקוד פתוח. אנו כאן לכל שאלה.
מנהל פרויקטים ומומחה לשיווקי דיגיטל ו-UI&UX עם תואר BA בכלכלה וניסיון מקצועי של שנים רבות, השתתפתי בהצלחה במגוון פרויקטים שיווקיים לחברות ועסקים מגוונים בתעשיות שונות. מניסיוני העשיר בתחום, אני מבין את הצורך המתמיד להיות מעודכנים בטכנולוגיות ובמגמות המתעוררות בתחום השיווק הדיגיטלי, ומסוגל להתאים את הפתרונות המתאימים ביותר לצרכי הלקוח. במהלך עבודתי עם לקוחות, אני מקדם שיתוף פעולה ושותפות מרוכזת ליצירת פתרונות ייעודיים ומותאמים לכל עסק. אני מאמין בגישה עמוקה למוצרים ושירותים של הלקוח, ובאיכות המתקבלת מהעבודה יחד כצוות.